zaterdag 30 maart 2013

Viernes Santo

Voor Goede vrijdag gingen Nathalie en ik nog een keer naar Quito. Via vele mensen had ik vernomen dat de processie voor Viernes Santo er fantastisch zou zijn. En inderdaad de processie was echt héél speciaal. Allemaal mensen in het paars gekleed met een kap over hun hoofd, Cucurucho. De mensen doen aan boetedoening en willen met deze kap niet herkend worden. Ze liepen vaak blootsvoets en met kettingen aan hun voeten. Sommigen droegen zelfs prikkeldraad of sloegen zichzelf met twijgen. Daarnaast liepen er enkelen mee verkleed als Jezus met een super zwaar kruis op hun rug.

De processie was echt fantastisch. Duizenden mensen kwamen naar deze processie kijken. Ik kreeg er wel af en toe een benauwd gevoel bij. Ik kon het moeilijk aanzien dat mensen prikkeldraad als doornenkroon droegen of zichzelf sloegen.

Na de Cucuruchu kwam er een beeld van Jezus die het kruis draagt. Het werd omringd door verschillende militairen. Dit was ook nodig want hier achter was er een soort van stormloop. Allemaal wilden ze het beeld van Jezus aanraken.

Op Viernes Santo wordt er een traditionele soep Fanesca gegeten. Het is een soep met héél veel ingrediënten. Zo voedzaam dat ik een hele kom soep er niet van op krijg.




























Hier is nog een filmpje van de Heilige week in Quito. Het was echt boeiend om deze religieuze gebruiken te kunnen zien.



Na de processie gingen we ook nog even naar Mitad del Mundo, het middelpunt van de wereld!



Ciao!
Claudia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten