Lesgeven blijft hier toch een hele ervaring. Met de ene groep ben ik ondertussen al een heel eind vooruit geraakt. Bij de andere groep hangt het echt van dag tot dag af. Ze willen graag Engels leren, maar het 'echte' leren en begrijpen is toch moeilijk voor hen. Zoals jullie weten is deze school inclusief onderwijs en zijn er ook kinderen die niet kunnen praten, lezen of een erg laag IQ hebben. Ik vraag me daarom af of deze kinderen wel baat hebben bij het volgen van mijn Engelse lessen. Ik probeer ze zoveel mogelijk te betrekken bij mijn lessen maar dat is niet altijd gemakkelijk. Je kan ze natuurlijk ook niet steeds hetzelfde laten doen.
Hoewel het een basisschool is, zijn er ook enkele leerlingen ouder dan 14 jaar. Zij kunnen niet naar een secundaire school. Helaas is er geen beroepsonderwijs en worden ze daarom wat langer in de school gehouden.
Ik ben ondertussen ook bezig geweest met het uitwerken van een blog voor de school. Ze hadden dit in het begin gevraagd. Dit had ik dan ook uitgewerkt met bijbehorende handleiding. Deze was al langer af, maar helaas werd het vaak uitgesteld. Eindelijk kon ik hem deze week aan de leerkrachten voorstellen en uitleggen. Ondertussen staat er al één post op, en ik hoop dat er nog vele zullen volgen!
Dit is de link: http://montessoripestalozziotavalo.blogspot.com/
Ook ben ik begonnen met het uitwerken van een plan voor VVOB. Ik zal een project uitwerken rond lezen. Ik heb het gevoel dat ze niet echt vaak lezen en ze hebben nog veel oefening nodig. Lezen in groepjes, tutor lezen of thuis lezen kennen ze hier niet. Doordat ik vaak te horen kreeg 'mañana' hebben we het pas laat kunnen bespreken en kon ik er nu pas aan beginnen.
Ondertussen heb ik een soort test gedaan met de kinderen. Ze moesten op tijd een tekst lezen volgens hun graad. Helaas scoorden ze bijna allemaal onder hun niveau dat ze normaal moeten hebben. Morgen beginnen we met lezen in groepjes en ik hoop dat ze op het einde van maart al een kleine vooruitgang hebben geboekt.
Verder ondersteun ik ook enkele groepjes bij wiskunde of taal.
Ik heb het ondertussen ook verteld van de benefiet die ik heb georganiseerd. Ze waren natuurlijk super blij! De lagere school Scharrel, had geld ingezameld en daarmee hebben ze tafels voor computers gekocht. Voor die tafels zullen we nu stoelen kopen. Verder had ik ook gedacht aan een kopieer machine, want nu moeten de leerkrachten dit telkens ergens anders doen. Verder ga ik met het geld ook nog enkele boeken kopen voor mijn leesproject. Tenslotte zullen we zien hoeveel geld er nog over is.
Tot slot nog enkele dingen die ik goed (+) en minder goed (-) vind aan de school hier:
+ De leerkrachten hebben een veel nauwere relatie met de leerlingen. De leerlingen krijgen verschillende keren per dag een knuffel.
- Soms worden leerlingen voor een bepaalde tijd alleen gelaten in de klas. De leerkracht is dan aan het koken of met iets anders bezig.
-Maar ook de leerlingen lopen vaak gewoon uit de klas.
+ Als deze school er niet zou zijn, zouden sommige leerlingen met een beperking gewoon thuis zitten.
- Ze hebben hier toch een verschillende mentaliteit wat betreft op tijd komen of het nakomen van afspraken. Zo heb ik al een paar keer te horen gekregen 'mañana', wat morgen wil zeggen.
+ Tijdens de pauze doen de leerkrachten vaak spelletjes met de leerlingen.
- Soms weet ik echt niet wat het einduur van de dag is. De ene dag is de school al gedaan om 12u, de andere dag duurt de school tot 13u en nog een andere dag gaan er al kinderen door om 12.30u.
- Sommige leerlingen zitten zitten zonder boek in de klas. Ze moeten dan meekijken met hun buur.
+ De kinderen hebben hier minder druk om te presteren.
Ciao!
Claudia
Ook ben ik begonnen met het uitwerken van een plan voor VVOB. Ik zal een project uitwerken rond lezen. Ik heb het gevoel dat ze niet echt vaak lezen en ze hebben nog veel oefening nodig. Lezen in groepjes, tutor lezen of thuis lezen kennen ze hier niet. Doordat ik vaak te horen kreeg 'mañana' hebben we het pas laat kunnen bespreken en kon ik er nu pas aan beginnen.
Ondertussen heb ik een soort test gedaan met de kinderen. Ze moesten op tijd een tekst lezen volgens hun graad. Helaas scoorden ze bijna allemaal onder hun niveau dat ze normaal moeten hebben. Morgen beginnen we met lezen in groepjes en ik hoop dat ze op het einde van maart al een kleine vooruitgang hebben geboekt.
Verder ondersteun ik ook enkele groepjes bij wiskunde of taal.
Ik heb het ondertussen ook verteld van de benefiet die ik heb georganiseerd. Ze waren natuurlijk super blij! De lagere school Scharrel, had geld ingezameld en daarmee hebben ze tafels voor computers gekocht. Voor die tafels zullen we nu stoelen kopen. Verder had ik ook gedacht aan een kopieer machine, want nu moeten de leerkrachten dit telkens ergens anders doen. Verder ga ik met het geld ook nog enkele boeken kopen voor mijn leesproject. Tenslotte zullen we zien hoeveel geld er nog over is.
Tot slot nog enkele dingen die ik goed (+) en minder goed (-) vind aan de school hier:
+ De leerkrachten hebben een veel nauwere relatie met de leerlingen. De leerlingen krijgen verschillende keren per dag een knuffel.
- Soms worden leerlingen voor een bepaalde tijd alleen gelaten in de klas. De leerkracht is dan aan het koken of met iets anders bezig.
-Maar ook de leerlingen lopen vaak gewoon uit de klas.
+ Als deze school er niet zou zijn, zouden sommige leerlingen met een beperking gewoon thuis zitten.
- Ze hebben hier toch een verschillende mentaliteit wat betreft op tijd komen of het nakomen van afspraken. Zo heb ik al een paar keer te horen gekregen 'mañana', wat morgen wil zeggen.
+ Tijdens de pauze doen de leerkrachten vaak spelletjes met de leerlingen.
- Soms weet ik echt niet wat het einduur van de dag is. De ene dag is de school al gedaan om 12u, de andere dag duurt de school tot 13u en nog een andere dag gaan er al kinderen door om 12.30u.
- Sommige leerlingen zitten zitten zonder boek in de klas. Ze moeten dan meekijken met hun buur.
+ De kinderen hebben hier minder druk om te presteren.
Ciao!
Claudia
Keigoed bezig Claudia.
BeantwoordenVerwijderenWe gaan ook deze vastentijd weer geld inzamelen voor ons partnerschooltje in Otavalo.
Ik stuur hierover nog een mail.
Prima werk die blog!!
Dat maakt onze samenwerking ook een stuk makkelijker. Greet