De internationale week die over outdoor education ging, zit er weeral op. Het was een drukke maar interessante week. Dit is wat we hebben gedaan.
Ma 12 maart
Een eerste kennismaking met de internationale studenten. Ook twee leerkrachten van Lessius waren er bij. In de voormiddag kregen we eerst les over outdoor education. In de namiddag brachten we dit in de praktijk. We moesten touwen aan bomen hangen om ze een touwenparcours tot stand te brengen. Wanneer alles klaar was speelden we er verschillende spelletjes op.
Di 13 maart
Op dinsdag werden we verdeeld in twee groepen. Eerst kregen we les over de verschillende sporen die je kan vinden in het bos. Nadien gingen we er zelf naar op zoek met ons speurderskitje. Achteraf werden de sporen onderzocht.
In de namiddag wisselden we van groepen en was het tijd om een katapult te maken. We mochten zelf kiezen welk model we wilden maken. We kregen hout, nagels, rubberen banden. Onze katapult schoot uiteindelijk het verst.
's Avonds was het tijd voor een internationale avond. Er werd aan ons, de erasmus studenten gevraagd om de hele avond te organiseren. Iedereen werd verwacht een gerecht te maken. Ik dacht aan iets typisch Belgisch, stoofvlees natuurlijk. Het was best wel een onderneming om de juiste ingrediënten te vinden. Maar het resultaat mocht er zijn, als zeg ik het zelf, het was overheerlijk.
Er stond een avond met lekker eten en leuke activiteiten op het programma. Het was echt een geslaagde avond.
Woe 14 maart
Vandaag mochten we een kijkje nemen in Noorse scholen. Zo kregen we een blik van hoe zij outdoor education aanpakken. Omdat er niet genoeg lagere scholen waren moest ik naar een kleuterschool. Het was niet zo maar een kleuterschool. Het was er één op een boerderij. Elke week is de klas verantwoordelijk voor één bepaald dier. Ik mocht een kijkje nemen bij de oudste kleuters van 5 tot 6 jaar. Het verloop is er toch anders. Kindjes kunnen al vanaf kwart over 7 aankomen. Rond half 9 eten ze ontbijt en om half 10 wordt er naar buiten gegaan.
Ze mogen dan spelen in de speeltuin en ondertussen worden de dieren ook verzorgd door enkele kleuters. Proper water geven, eten geven en zelfs de stallen uitmesten. Ik mocht een geitje vasthouden van 2 maand oud. Daarnaast was er ook een ezel, pony, kippen, konijnen en twee zwijnen.
De kleuters mochten in het kippenhok, wel telkens met een leerkracht erbij.
De pony werd ook van stal gehaald. Daar mochten de kleuterjes van 1 tot 3 jaar eens opzitten als ze dat wilden.
Er was ook een timmerklas waar de leerlingen in mochten als ze dat wilden. Natuurlijk was er wel een leerkracht bij.
Na een uurtje was het tijd om met de oudsten naar het bos te trekken. Iedereen moest zijn minitrekrugzakje meenemen en een stuk hout vast houden.
Daar mochten de leerlingen weer vrij spelen. De regel is dat je de leerkracht moet blijven zien en dat ze niet elkaar opzettelijk nat maken. De leerlingen speelden zeer rustig, klommen in bomen en deden touwtje spring. Ondertussen maakte de leerkracht een vuur waarop lekkere pannenkoeken werden gemaakt.
Na een uurtje was het tijd om weer terug naar de school te gaan. Wij moesten maar tot 13u blijven dus was het tijd voor ons om door te gaan. Toen we terug gingen zagen we dat de kleintjes allemaal lagen te slapen, buiten. Ze worden allemaal als een cocon ingepakt en dan mogen ze hun dutje doen.
Do 15 maart
Vandaag stond er drama op het programma. We moesten een filmpje maken met drama en muziek. Nadien moesten we dit presenteren.
In de namiddag stonden er enkele presentaties gepland over de bezochte scholen.
Vrij 16 maart
De laatste dag van de internationale week. We gingen naar het archeologisch museum. Daar kregen we uitleg van hoe dit wordt aangepakt met kinderen. Nadien kregen we nog een lekkere lunch en was het tijd om afscheid te nemen.
Claudia.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten